Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/helix1

Marketing

Ulysses, 1968., ljubav...

... na otoku

Julijin balkon

Napisala sam na jednom mjestu da Teatar Ulysses smatram najboljim što se dogodilo na kulturnom, umjetničkom, gospodarskom, turističkom i kakvom god hoćete nebu ove naše zemlje. Napisala sam još i da mi se ponekad desi da osoba kojoj spomenem odlazak na Mali Brijun napravi neku čudnu grimasu. Otprilike kao da je zagrizla u raspadajuće tijelo trlje blatarice koje tri dana zaboravljeno leži na koči pod vlažnim prljavim mrežama, na temperaturi od 40 stupnjeva. Nikada mi nitko nije objasnio tu naglu promjenu izraza lica. Srećom, nema mnogo takvih ljudi, bar ne među mojim prijateljima. Bili su to neki usputni susreti koje vjerojatno ne bih ponovila ni da dijelimo oduševljenje Teatrom Ulysses.

"To je ljubav, strast. Ulysses je naše čedo i iznimno nam je važan." odgovorila je Lenka Udovički na novinarsko pitanje "Što vam znači Teatar Ulysses?" Već nakon prve predstave (Kralj Lear) koju sam odgledala, ni ne sjećam se više koje godine, Teatar Ulysses postaje i moja velika ljubav i strast. Odlazak u Fažanu, šetnja rivom u predvečerje, kretanje ka brodu, vožnja, izlazak na otok, šetnja do tvrđave Minor, mjesto u publici i konačno mir. Mir jer počinje čarolija. Čarolija koju samo cvrčci i zrikavci mogu remetiti svojim glasanjem.

pred početak čarolije

Svake godine pomislim: ovo je vrhunac! Svake godine mi Ulysses dokaže da nisam imala pravo. Ono prošlog ljeta nije bio vrhunac; ovo je vrhunac!

O studentskim nemirima 1968. ne znam mnogo. Ne mogu pisati o svojim iskustvima, o svojim osjećajima, razmišljanjima. Sve što znam negdje sam pročitala:

Kriza socijalističkog društva zasnovanog na tezi o neprestanom rastu s jedne i konstantna propaganda o savršenosti tog društva s druge strane su prirodno rezultirali razočaranjem među studentima koji su vrlo jasno uviđali jaz između teorije i prakse. Strogo kontrolirana situacija i godine jake represije od strane režima su ograničile moć i doseg njihove pobune, ali ona je ipak vrlo bitna jer praktički predstavlja prvo javno kritiziranje samoupravnog socijalizma kako ga je vidjela partija. Netko je prvi puta rekao glasno: "Car je gol!", a da nije automatski završio na Golom otoku. Studenti su gotovo nesvjesno zatražili od države da dokaže svoj legitimitet i stavili se u sukob s njom, prozivajući funkcionere na odgovornost. To se posebno odnosi na traženje odgovornosti osobe odgovorne za milicijsku intervenciju protiv studenata, jer u to vrijeme vlast se jednostavno nikada nije prozivala.... To je ujedno i najrevolucionarnija tekovina te 1968. godine, demistifikacija "socijalističke" vladavine.
(1968.u Jugoslaviji)

Pobuna 1968. godine nije dala neposrednih političkih rezultata, ali je to bila prijelomna godina koja je imala jake posljedice na kasnije europske procese, posebno na ljevici.( Maroje Mihovilović)

O 68. se puno toga zna, ali puno toga i ne zna. Postoje naravno i pojednostavljene i cinične verzije 68. i one koje i tu godinu i te ljude pomalo ismijavaju kao naivce i vječno neuklopljene. Međutim, ako malo počnete istraživati, vidjet ćete da su kulturni revolucionari 68. upozoravali da će se, ukoliko nešto ne poduzmemo, sa svijetom dogoditi upravo ono što se danas događa, dapače događa se u još strašnijoj mjeri. Svijet koji nezaustavljivo i bespoštedno vode korporacije, u kojem je čovjek netko tko troši, dakle postoji, u kojem je ideal postojanja “dobar, uspješan život” koji se po mogućnosti postiže dobitkom na lotu. (Tena Štivičić)

Da u toplu noć ne odemo prepuni crnih slutnji, pesimističnih misli na tragu Tenine konstatacije: "…dapače događa se u još strašnijoj mjeri", Ulysses iz sna dugog više od četiri stoljeća budi najslavniji ljubavni par svijeta. Ljubavlju se treba boriti za promjene. Ona je jedini mogući pokretač koji ima šansu pobijediti. Romeo i Julija skončali su svoje živote tragično, ali nisu dozvolili da njihovim životima upravljaju nametnute regule, zakoni, izvanjska stega, nešto potpuno strano i nepojmljivo njihovom slobodnom duhu i otvorenom srcu.

Na povratku u Fažanu dopirali su do mene tiši ili glasniji razgovori. Jedna starija gospođa tiho je u hodu govorila svojoj prijateljici: "Ja nisam pljeskala. Mislila sam – vratit ću se u mladost, ali to nije to." Ne znam gospođo kakva je bila vaša mladost, ali vjerujem vam. Međutim, vjerujem i autorima predstave koji kažu: "Naša predstava je pokušaj presjeka događaja, ali možda još točnije, energije i duha koji su obilježili 1968. godinu. Ne pokušavamo servirati poruke nego podsjetiti na jedno drugačije vrijeme u kojem je želja za promjenom bila spiritus movens cijelom planetu." (Tena Štivičić); "Njome smo htjeli uhvatiti duh vremena, poigravajući se istovremeno i sa samim teatrom. Taj teatar ne priča priču, već donosi jedan splet, kolaž, refleksiju o vremenu. Vjerujem da će naša publika to prepoznati i da će im se svidjeti način na koji smo im nastojali približiti duh godine koja je prije četiri desetljeća uzdrmala svijet." (Lenka Udovički)

Ali ne vjerujem im slijepo. Bila sam, vidjela, uvjerila se, uživala! Estetski doživljaj posebna je priča o kojoj ja mogu pričati kao neuki gledatelj, gledatelj koji ništa ne zna o kazališnim efektima, tehnikama, igrama zvukom, slikom, pokretom. Gledatelj koji samo upija ono što mu je lijepo. Gledatelj koji uvijek misli da su glumci i čitava ekipa tu samo radi njegovog užitka. A kada netko cijele godine smišlja kako da baš vama pruži užitak, onda možete samo reći: Hvala dragi Ulysses!

(prije tri godine)


Post je objavljen 19.08.2008. u 17:41 sati.