Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/malaanja

Marketing

Vodič kroz cerebralnu paralizu - 2 dio



Nakon što smo u prvom djelu Vodiča kroz cerebralnu paralizu govorili o pojmu cerebralne paralize, uzroku i čimbeniku, znakovima i simptomima, oštećenjima, dijagnozi, tretmanu, o psihološkoj procjeni, psihološkom tretmanu roditelja – djece – obitelji te kako je biti roditelj djeteta s cerebralnom paralizom i sudjelovanje roditelja u tretmanskom timu u drugom djelu našeg vodiča govoriti ćemo o vježbama, programima, edukacijskim rehabilitacijskim pristupima, pristupa samoj cerebralnoj paralizi.

OPĆENITO

Razvoj rane edukacije i rehabilitacije djece s neurorazvojnim i motoričkim smetnjama je razvoj djetetovih potencijala i ublažavanja postojećih razvojnih smetnji.
Kod starije djece (vrtićka dob) treba posvetiti više pažnju na razvoj osnovnih gnostičkih funkcija, razvoj vizualne percepcije i memorije, prostorne orjentacije, razvoj fine motorike osjeta, razvoj koordinacije, razvoj koncentracije, samopouzdanja i stimulatnosti.

EDUKACIJSKO-REHABILITACIJSKI PRISTUP DJECI S CEREBRALNOM PARALIZOM

Provodi se u skladu s propisima ministarstva prosvjete i športa. On zahtjeva postavljanje plana i programa i onda na temelju djetetovih invidualnim sposobnostima izrađuju se specifični programi.
Oni obuhvaćaju sljedeći sadržaj :
- razvoj komunikacije i socijalizacije
- razvoj senzorike i psihomotorike
- razvoj terapije igrom
- razvoj kroz kompjutersko-informatičku edukaciju
- razvoj koncentracije pozornosti
- razvoj fine i grube motorike
- razvoj vizualne percepcije i memorije
- razvoj pomoću terapijskog jahanja
- razvoj pomoću rehabilitacijskih toplica
- razvoj radne terapije
- razvoj logopedske terapije
- razvoj pomoću fizikalne terapije
- razvoj za pripremu dijagnostičke i operativne zahvate
- ortopedski pristup razvoja djeteta
te još niz drugih aktivnosti koje prolaze djeca s cerebralnom paralizom u njihovom razvoju.

Ovdje valja naglasiti da je potrebno organizirati pristup i koordinaciju liječenja između različitih struka. Organizaciju takvog rada potrebno je provesti na naćin da se omogući optimalan krajni rezultat, rukovodeći određenim planom liječenja.
Plan liječenja kreira se za svako dijete posebno.

ORTOPEDSKI PRISTUP CEREBRALNOJ PARALIZI

Ortopedsko liječenje potrebno je u djece s cer.para. i to najčešće zbog spastičnog oblika (naša Anja). Unatoć vrhunskim dijagnostičkim metodama i operacijskim tehnikama najbolji rezultati se postižu, pervencijom i ranim početkom liječenja uz :
- rano otkrivanje
- rana rehabilitacija
- edukacija roditelja
- kontinirana razvojna rehabilitacija i pračenje

Cerebralna paraliza oduvijek je zauzimala posebno mjesto unutar ortopedije.
Ortopedsko liječenje može biti konzervativno i operacijsko. Središnji je cilj realizirati hod i mobilnost bolesnog djeteta, uzimajući u obzir rast i razvoj djeteta u odnosu na prisutne deformacije lokomotornog sustava.
Glavni razlog to jest uzrok nastanka deformacije i kontraktura (naša Anja) koji se moraju riješiti operacijom je spastičnost sa slabom selektivnom motoričkom kontrolom i poremećaja odnosa sila i poluga.

Sredstva za podržavanje postupaka u liječenju su :
- ortoze (za ruke i noge)
- ortopedska obuća
- ortopedska pomagala (invalidska kolica, invalidska stajalica, invalidska hodalica, invalidska stolica, invalidske štake, invalidska postolja i dr)

RADNA TERAPIJA DJECE S CEREBRALNOM PARALIZOM

Radna terapija je zasnovana na vjerovanju da pojedinac svojim rukama uz volju može utjecati na svoje zdravlje. Kroz ciljane aktivnosti i aktivno sudjelovanje djeteta i roditelja, radni terapeut nastoji poboljšati navedene vještine koje su neophodne za što samostalnije funkcioniranje osobe. U radnu terapiju djete se uključuje već od dobi od 4 mjeseca, te je tom prilikom važna dobra komunikacija radnog terapeuta sa roditeljima, jer su roditelji ti koji s djetetom provode 24 sata i najbolje ga poznaju.
Krajnji cilj radne terapije je povećati samostalnost osobe u aktivnostima samozbrinjavanja, produktivnosti i slobodnog vremena a s time i kvalitetu života.
Najvažniji je razvojni pristup, terapija igrom, aktivnost kao terapija te edukacija roditelja.
Uloga radnog terapeuta koje nosi cerebralna paraliza i ograničenja koja ona nameće je vrlo neophodna. Kako dijete raste i razvija se, tako i radni terapeut prilagođava pristup i aktivnost.

KREATIVNE RADIONICE I CEREBRALNA PARALIZA

U radionicama sudjeluje grupa od desetak članova pod stručnim vodstvom radnog terapeuta i zajedno ulaze u jedinstveni psiho-socijalni proces kreativne ekspresije i stvaranja.
Iako su radionice utemeljene na elementima art- terapije, vode se radno-terapijskim principima korištenja ciljane aktivnosti te pristupa usmjerenog na pojedinca.
Rezultat radionice su poseban učinak na razvoj samostalnog mišljenja i djelovanja članova grupe te poboljšanje njihove kvalitete života.

NEURO RAZVOJNI TRETMAN DJETETA U KUĆI

Jedno od mjesta rada fizioterapeuta jest vlastiti dom djeteta. Tretmanom u kući roditelji su pošteđeni nošenja,putovanja i čekanja na red u ordinacijama, što je velika ušteda vremena, pogotovo kad imaju djete s posebnim potrebama.
Također fizioterapeuti roditeljima demonstriraju vježbe te im pružaju razumljiva objašnjena i davaju konkretne savjete oko samih vježbi. U kuću dakle može doći fizikalni terapeut, radni terapeut, defektolog a ponekada i logoped.
Uloga tih terapeuta je da djetetu :
- podignu razinu svjesnosti
- pažnju
- motivaciju
- podignu motoriku na zavidnu razinu
- da sudjeluje, planira i sam izvodi sve radnje
- odnosno sve što je vezano uz napredovanje djeteta

Tretman u kući osigurava preduvjete za djetetov napredak, što samostalniji život i društvenu integraciju.

NEURO RAZVOJNI TRETMAN U CENTRIMA KOJI SE BAVE DJECOM S POSEBNIM POTREBAMA

U centrima se manje-više provodi isti tretman kao i kod kuće. U centrima su također uključeni brojni stručnjaci za razvoj djetetovog života. Od neuro pedijatra, psihologa, logopeda, radnog terapeuta, fizikalnog terapeuta, defektologa i dr, pa sve do vrtića i škole i tetama koje tamo rade s djecom s posebnim potrebama.
Njihov zadatak je također da prilagode plan i program po djetetu te da djetetu omoguće što bolju motoričku sposobnost.
Također uključuju i roditelje u edukativni program kako bi i sami roditelji mogli provoditi u kući njihov program a važan je za djetetov razvitak.
U nekim centrima kao što je naprimjer CRZ Sloboština za roditelje imaju niz kreativnih radionic. U tim radionicama roditelji se opuštaju, međusobno druže i razgovaraju te razmjenjuju svoja vlastita iskustva, a za to vrijeme djeca su igraoni sa svojim tetama.
To je jedan u nizu dobrih poteza koji taj Centar gaji i možemo Vam reći da sa radošću idemo tamo.

NEURO RAZVOJNI TRETMAN U REHABILITACIJSKIM TOPLICAMA

U takvim centrima rade također niz stručnjaka kao i u ostalim centrima no pored neuro pedijatra, psihologa, radnog terapeuta, defektologa, fizikalnog terapeuta, logopeda ti centri imaju i ostalo medicinsko osoblje te mogućnost terapije u bazenu. Djeca su smještena uz majke u tretmanu mama – dijete i tu borave 24 sata. Program majka – dijete dobiva se na razdoblje od 21 dan. Uz terapije koja djeca s posebnim potrebama dobivaju ovdje također i roditelji (majke) dobivaju edukaciju kako bi kad se vrate kući mogle nastaviti tamo gdje su terapeuti stali.

NACIONALNI DAN CEREBRALNO PARALIZIRANIH OSOBA
Na zamolbu Hrvatskog saveza udruga cerebralne dječje paralize i uz podršku predsjednika republike gospodina Stjepana Mesića, 2001 godine donijeta je odluka da 5 svibanj bude Nacionalni dan cerebralno paraliziranih osoba.
Ciljevi obilježavanja Nacionalnog dana :
- informirati i povećati znanje i svijest građana o tome što je to cerebralna paraliza
- naglasiti medicinske, psihološke, socijalne i ekonomske aspekte cerebralne paralize
- alarmirati nadležna ministarstva, organe lokalne uprave i samouprave, kao i medije o problemima cerebralnih paraliziranih osoba
- promijeniti stav o cerebralnoj paralizi i dopustiti takvim osobama da zauzmu svoje mjesto u društvu
- postići bolje razumijevanje i prihvaćanje cerebralno paraliziranih osoba od odgajatelja u vrtićima, nastavnika u školama zaposlenika te cjelokupne javnosti, poslodavaca i drugih


ZAKLJUČAK

Ovaj vodič o cerebralnoj paralizi pisan je na temelju naših vlastitih iskustava te iz Literature o cerebralnoj paralizi koja je izdana povodom obilježavanja dana o cerebralnoj paralizi.
Naravno da je ovo možda tek svega 5 posto od kompletnog pojma koja se vežu o cerebralnoj paralizi no nadamo se da smo Vam bar malo uspjeli približiti pojam i shvaćanje kroz što sve prolaze djeca s cerebralnom paralizom i njihovi hrabri roditelji.
Djeca s posebnim potrebama su prije svega djeca, roditelji s djecom s posebnim potrebama su prije svega roditelji, i jedni i drugi imaju pravo na ŽIVOT………….




Post je objavljen 23.01.2008. u 08:00 sati.