Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/rusalka

Marketing

10 knjiga! samo 10?


1. Andersen: Bajke
2. Bulgakov. Majstor i Margarita
3. Dickens: David Copperfield
4. Gogolj: Strašne priče
5. Mann: Čarobni brijeg
6. Nabokov: Lolita
7. Reymont: Seljaci
8. Sjenkijevič: Križari
9. Shakespeare: Soneti
10. Tolkien: Gospodar prstenova


I , izvan svake kategorije, priča iz koje izviru sve priče - Biblija, stari zavjet


Popis bi, možda, nekog drugog dana, izgledao nešto drugačije.
I ... uz većinu navedenih imena mučila sam se izabrati djelo, pa bi bolje bilo da sam stavila - sabrana djela.

Kad ponovo pogledam popis, vidim da je najveći problem u tomu što je ograničen na samo 10.
Samo 10 !
Pa u tih deset ne stane toliko toga što volim - tolike nacionalne književnosti, tolike književne epohe i pravci, toliki veliki autori, tolika sjajna djela....

Ja sam odrasla uz priču i knjigu.
Počeli su mi pričati prije no što sam progovorila, prije no što sam shvaćala riječi, dok sam još samo riječima zvuk osluškivala i smisao otkrivala. Knjige su me već čekale, na polici obiteljske biblioteke, prije no što sam prohodala. I prije prvoga koraka, na krilu bakinom i majčinom susrela sam najljepšu knjigu - slikovnicu.
I tako otkrila divan spoj riječi i slike, spoj kojem ni danas ne mogu odoljeti.
Iz slika uvijek riječi izviru, riječi se u sliku uobličuju ...

Čitati sam naučila tek u školi. No, dok sam, u prvom razredu, bila poučavana latinici, odjednom sam, paralelno, otkrila da već znam pročitati i ćirilicu. Naime, tada se ćirilica učila u 3. razredu osnovne škole, no meni i sestri roditelji su kupovali, uz Plavac, i Politikin zabavnik, tjednik za djecu sa stripovima i pričama, tiskan na ćirilici.
I tako sam ja, u prvom osnovne, listajući Politikin zabavnik jednoga dana, odjednom otkrila da me latinica odvela i do ćirilice. Još se sjećam tog zadivljujućeg "aha doživljaja" kad ti odjednom sve postane jasno i shvatljivo.
(Šteta što se u našoj osnovnoj školi i danas ne uči i ćirilica, jer bogatstvo je znati dva pisma, kao i znati barem još jedan jezik, uz materinski. Moja je mati znala i goticu, moj je otac u dječjem vrtiću učio i mađarski i njemački ...)

Kad sam naučila čitati, knjiga mi je postala najbolji prijatelj, pa sam se odjednom počela mnogo manje družiti s drugom djecom. Zaronila sam u svijet knjige. Klečeći na stolici, laktovima naslonjena na stol - nad knjigom ... s baterijskom svjetiljkom, ispod pokrivača, cijele noći - nad knjigom.
Mogla sam s police i iz biblioteke uzeti što god bih poželjela, u mojoj obitelji nije bilo cenzure. Pa sam mnoge stvari čitala prije no što bih za njih dozrela ... a nakon čitanja danima hodila kao opijena il' hipnotizirana ...

Mladalačko razdoblje "gutanja" knjiga ... po 5 - 6 tjedno ...
Uh, zavidim mladima koji će tek po prvi puta čitati velike autore. Osjećaj koji se ni sa čime ne može usporediti.
Dragim se knjigama stalno vraćam, ponovo i ponovo ih čitajući. Neke, od navedenih, ali i druge, čitam, ritualno, svake godine iznova ... a neke i ne prestajem čitati ...kad dođem do kraja ... opet krenem iznova.
Žao mi je što toliko novih i starih knjiga nekada neću stići pročitati ... a tolike pročitane neću stići pročitati iznova.

Mislim da je palež knjiga strašan zločin, koji se ni s kojim drugim ne može usporediti. A cenzura je tek nešto manji zločin.
Ubojstvo knjige uvijek je ubojstvo čovjekova duha, misli i duše.
Do ubojstva čovjekova tijela, tada ostaje samo mali korak.

No, knjigu je, ustvari, nemoguće ubiti.
Rukopisi ne gore, veli dragi mi Bulgakov.
Nemoguće je ubiti ljudski duh. A knjiga se iz njega rađa.

P. S.

Photobucket - Video and Image Hosting

Sjedokosi, Sjedokosi ...
Namučio si me dobrano ovim zahtjevom da napravim popis od 10 knjiga.

Meme ne šaljem dalje, no, rado bih čula - što biste vi stavili na taj popis
.

I .. ozbiljno počinjem razmišljati o nečem poput onoga što su na svoj blog stavili Misko i MadDog ... kao nekakvu protu-štafetnu zaštitu ... ;-)
No, što mi vrijedi, ako neko bude lijepo zamolio, u sljedećem valu mema, o tko zna čemu ... i tako se neću moći oduprijeti.


Photobucket - Video and Image Hosting
Greg Olsen: Fairy Tales

Dodatak:

Photobucket - Video and Image Hosting

Hans Cristian Andersen: Put male sirene
Prevela Vanda Lipnjak
Izdano s dopuštenjem Matice Hrvatske broj 80
od 20.VIII 1943. s odobrenjem Državnog zavoda za narodnu prosvjetu
broj 3543, ciena 100 kuna




Dodatak, za Vitae
Rusalka: Velika sirena, odlomak




Photobucket - Video and Image Hosting

Post je objavljen 03.03.2007. u 09:48 sati.