Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/filologanoga

Marketing

Kutija Gaja Utija

Ovaj je naslov Jakše Fiamenga (tako mu se zove knjiga objavljena u Solinu 1994) jedna od nezaboravnih sintagmi hrvatske književnosti. Nadahnuta je, naime, rimskim nadgrobnim spomenika koji se danas može vidjeti u Arheološkom muzeju Split. Na spomeniku piše:


C VTIVS SP F TESTAMENT
FIERI IVSSIT SIBI ET
P VTIO [ ]RATRI SVO ET CLODIA
F[ ]STAE CONCVBINAE SVAE
MVLT[ ]AGRATVS EGO TERRAQVE MARIQVE
DEBIT[ ]DDIDI IN PATRIA NVNC SITVS HIC IACEO
STAT L[ ]T NOMEN VESTIGIA NVLLA


Nema, nažalost, lijepe slike (jedna vrlo mala i neugledna nalazi se na mrežnoj izložbi Arheološkog muzeja Split). Ima zato malo fikcije o spomeniku:

Muškarac čija je faca čekićem, dlijetom, kamenom, ili nekim drugim čvrstim predmetom izbrisana iz povijesna sjećanja i poslana u ništavilo nepostojanja bio je Gaius Utius – svjedoče neotučena slova. I uho.
Onaj drugi muškarac njegov je brat. Nepoznata imena, jer je slučaj htio (- Slučaj? – sumnjičavo bi Josip vrtio glavom.) da mu u nestalnosti vremena ostane lice, ali ne i slova imena: izbrisana, otučena. (Ostalo je samo M, otkrit će naknadno, za vrijeme jednoga od mnogobrojnih posjeta splitskome Arheološkome muzeju, zapravo steli koja ga nije prestajala zanimati.)
Spomenuta Clodia Fausta uistinu bijaše Utiusova konkubina (priležnica, izvanbračna družica, koja je prema tadašnjim običajima dijelila s muškarcem, uz zakonitu suprugu, postelju, zajedničko obitavalište i kućanstvo), koju je poslije njegove smrti, očito, naslijedio bezimeni brat.
A stela iz splitskoga muzeja bila je, prema dostupnim podacima, svjetska rijetkost, zapravo jedini takav sačuvan nadgrobnik – tvrdili su kustosi – to jest spomenik posvećen konkubini.

A ima bome i jedan znanstveni rad prilično glasovite autorice:

Zašto salonitanska konkubina Klodia Fausta nije legalizirala svoju vezu s Gajem Utijem?
(Mirjana Sanader, Arheološke studije i ogledi, Zagreb 2002, str. 89 – 96).

U ovom radu analizira autorica pravnu situaciju u vezi između konkubine Klodije Fauste i njenog životnog druga Gaja Utija koja je zabilježena na jednom nadgrobnom natpisu pronađenom u Saloni. Nakon provedene analize autorica dolazi do zaključka da su uzroci konkubinata salonitanskog para mogli ležati u jednom od četiri pravna razloga. Prvi leži u zakonskim zabranama naročito izraženim od uvođenja Augustovih bračnih zakona. Drugi u socijalnom disparitetu, treći razlog može biti svojevoljni konkubinat nastao na osnovu nedostatka miraza dok je posljednji razlog mogla biti poliginija, pri čemu se, bez uporišta u zakonima, obično robinje označavaju konkubinama.




Post je objavljen 19.11.2006. u 15:27 sati.