Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/poduzetnici

Marketing

21 - UZ DANE (SOCIJALNOG) EU-PODUZETNIŠTVA: KAKO TO RADE U KANADI


PODRŠKA PODUZETNIŠTVU U KANADI

Krenimo u razvijene zemlje gdje se podrška i financiranje malog i srednjeg poduzetništva naširoko i opsežno provodi.Uz ogroman broj organizacija, institucija, financijskih kompanija, banaka, kreditnih 'uniona' (tamošnjih verzija štedno-kreditnih zadruga) i ulagača u svakoj državi Kanade, postoji opći konzensus što treba uraditi za razvoj poduzetništva kao sredstva jačanja i opstanka naroda i države.
Što je moguće jer tamo nema političara koji su politiku promaknuli u svoj biznis, provodeći često i negativnu selekciju u meritornim javnim službama gdje su uhljebljeni mnogi ljudi bez znanja, morala i sposobnosti.
Drugim riječima,uvjeti za poduzetnike u Kanadi normalniji i dostupniji. 'Opletimo', stoga, načine financiranja poduzetnika u Kanadi, u čemu postoje i odredjene inovativnosti u odnosu na druge zemlje.
Poslovna razvojna banka Kanade (The Business Development Bank of Canada-BDC) predstavlja najvećeg ulagača tehnikom kvazi-vlasništva malog i srednjeg poduzetništva (MSP) ispod milijun USD u Kanadi. BDC obično investira godišnje oko USD 100 milijuna u više od 500 kompanija.
BDC igra ulogu našeg HBOR-a, ali kudikamo cjelovitije. Ako upravo započinjete s poduzetništvom, a proizvod,usluga, poslovni plan i sl. su prosperitetni, BDC će primijeniti posebna financijska rješenja za poduzetništva u ranoj dobi, kombinirana s profesionalnim savjetima zbog formatiranja poduzetništva u ozbiljnu poslovnu jedinicu, a naravno i zbog zaštite uloženog kapitala.
BDC, nadalje, nudi rješenja za potrebe preuzimanja nekog poduzetništva, nekretnina, kupovine nove ili već upotrebljavane opreme, zemlje i gradnje itd. Banka nudi nisku rješenja i instrumenata za podršku rastu i razvoju poduzetništva u odnosu na obrtni kapital, refinanciranje postojećih obveza, planiranje proizvodnje ili rada, marketing-prodaju-distribuciju, izvoz, te pomoć u oblikovanju e-businessa koji postaje sve važniji (obzirom na razvoj internet aplikacija i pojeftinjuje radni postupak, a proširuje tržište), kontrolu kvalitete proizvoda itd.
Nije nevažno spomenuti da su tamošnji ŠKZ-ovi odobrili čak 18% ukupnih malih kredita (i ispod milijun USD). Kanadski poduzetnici posebice koriste leasing (pr.2001:USD 32,4 milijarde), a nerijetko i factoring, makar se ovom tehnikom financiranja služe prvenstveno veliki izvoznici.
Napomenimo da je prema dostupnim podacima u Kanadi 1,5 milijuna MSP u Kanadi, te da ta poduzetništva jamče gospodarski razvoj zemlje.U Kanadi, poput EU, SAD i drugih zemalja, više od 80 posto poduzetništva (oko 90 posto) čini malo poduzetništvo (1-4 zaposlena), odnosno gotovo svako poduzetništvo je - malo poduzetništvo. Čak 58% MSP spadaju u 'kućna' poduzetništva (glede mjesta obavljanja posla).
Poduzetništva srednje veličine (većinom industrijski proizvodjači) predstavljaju dva posto ukupnog poduzetništva u Kanadi (u SAD,primjerice, 5 posto).
Što se financija tiče, za poduzetnike u ranoj dobi poduzetništva (dakle u sjemenskoj dobi-preddobi, početnoj dobi-start-up dobi i sl.), postoje dva izlaza.Neformalni investitori (prijatelji, rodbina, kreditne kartice, kredit kolateraliziran imovinom) i BDC, ali vjerojatnije rizični kapital ulagača u poduzetništvo (venture capital):
Rizični kapital (ulaganje u poduzetništvo,nap.p.) jedno je od brojnih sredstava za financiranje MSP u Kanadi. Razlika je, što smo već obradili u nekoliko tekstova, u tome što drugi izvori financiranja traže kolaterale u imovini poduzetnika/štva, budućim uplatama, zgradama itd. MSP koja rade barem godinu do dvije, te su u višoj mezzanine dobi, najčešće upotrebljavaju modele financiranja kao što su leasing (opreme, ureda itd.) i tzv. tehniku kvazi-vlasništva ulagača (quasi equity). Potonje financiranje omogućava fleksibilnu otplatu obroka kroz relativno duži rok i osigurava sudjelovanje u dobiti poduzetnika. Za razliku od navedenih, rizični kapital je potpuno neosiguran i ulaže se isključivo u potencijal poduzetničkog projekta i tome sl.
Metoda kvazi-vlasništva upotrebljava se uglavnom kod poduzetništva koje nije u ranoj dobi, a sadrži mješavinu izmedju kreditiranja i vlasništva udjela. Takav je način privlačniji kompanijama s ograničenim potencijalom rasta, no dubinski izračuni su preopsežni za ovaj informativni pregled financiranja i podrške MSP-u u Kanadi.
Rizični kapital je upravo ono što treba Hrvatskoj (ali ne onaj, primjerice Škegre i Questusa, jer takvi 'ulagači' ne ulažu zapravo ništa nego se financiraju, poput provedene 'privatizacije' i 'pretvorbe', imovinom kupljenom ispod realne cijene).
Jedan moj prijatelj upravo razvija informatički sustav i optička rješenja, ali to traži rad i period inkubacije dok se poizvod ne ponudi i ne započnu komercijalni efekti. Upravo u toj dobi razvoja i pripreme, poslovni angjeli, rizični kapital, poprima svoju društveno korisnu funkciju.
Taj informatičar i njegovi dečki, koji imaju i obitelji, nemaju kolaterale za banke ili druge vrste 'klasičnog' financiranja. Ali ako bi željeli aplicirati projekt ulagačima u inozemstvu, a ovdje je riječ o Kanadi, morali bi udovoljiti zahtjevima ulagača u poduzetništvo:
1. Ulagači su zainteresirani isključivo za brzorazvojnu koncepciju poduzetništva, temeljenu na prednosti pred konkurencijom i vjeri da će poduzetništvo zauzeti očekivani udjel tržišta. Zapamtite: u Kanadi ni bilo gdje drugdje takvi ulagači nemaju nikavo osiguranje osim vjere u projekt, poduzetnike, kvalitetu i jedinstvene prodajne osobine proizvoda/usluge.
2. Prodajna orijentacija proizvoda/usluge mora biti globalno eksploatativna i izvozna.
3. Očekivani godišnji prihodi na uloženo kreću se (u Kanadi) izmedju 35-40% u razdoblju od tri do sedam godina, odnosno barem prihodi koji odgovara riziku ulagača.
4. Proizvodi/usluge moraju biti raznoliki i što polivalentniji tako da moguće recesije tržišta u jednom sektoru ne ugroze investiciju.
5. Kanadski ulagači bi od navedenog informatičara i njegove ekipe tražili dokaze čvrstog i uvjerljivog rukovodjenja projektom, te stručnost u tehničkom, marketinškom i financijskom sektoru poslovanja.
6. Ulagač bi očekivao minimalno do trećine vlasnosti (u ugovorenom roku i uvjetima), ali ovaj udio zavisi o veličini uloženog kapitala i drugim čimbenicima.
Pokretanje novog poduzetništva zahtjeva nisku financijskih alatki tijekom ciklusa postojanja, odnosno razvojnh dobi.

Iako se MSP-ovi u Kanadi uglavnom služe dužničkim financiranjem (krediti), za početnike s potencijalno obečavajućim projektom jedini način financiranja krije se u tzv. neformalnim investitorima (prijatelji, rodbina, itd), odnosno ulagačima u poduzetništva rane dobi (poslovni angjeli).
Rizik ulaganja je različit u svakoj dobi poduzetništva, pa se ulagači u Kanadi orijentiraju prema okolnostima na tržištu te vrste kapitala. Ukoliko su, primjerice, dionice početne ponude kompanija (IPO-Initial Public Offer)na burzama previsoke onda se ulagači 'spuštaju' na poduzetništva u ranim dobima.
Statistika u Kanadi možda daje za pravo onima koji se po svaku cijenu žele 'ugurati' u neku državnu službu i ne razmišljati do kraja života o ničemu, je dvije od pet kompanija MSP-a ne 'preživi' drugu godinu rada.
Poduzetništva u ranoj dobi uglavnom se financiraju iz poduzetnikove imovine, štednje, kreditnom karticom ili kreditnom linijom.
Samo se 29 posto poduzetništava u početnoj dobi financira komercijalnim kreditima ili kreditima relevantnih financijskih institucija, a odbijenice iskusi 40 posto poduzetnika u ranoj dobi dok ukupan postotak odbijenica svih MSP iznosi 13 posto.
Većina novih poduzetnika ne 'preživi' na tržištu, prosjek poslovanja MSP, poglavito novih MSP, prema službenim statistikama u Kanadi iznosi oko šest godina.
U Kanadi postoji i tzv. subordinirano financiranje (subordinate financing), koje je hibrid karakteristika dužničkog financiranja i financiranja stjecanjem udjela. Korisnik kredita obvezan je isplatiti kredit, s tim da je dio cijene kredita u definiran u fiksnoj kamati (kuponu). No, ovakav način financiranja ima svoju posebnost. Sličnost s ulaganjem u udjel poduzetništva leži u činjenici da se otplata kredita temelji na tijeku kapitala (cash flow), a ne na kolateralnoj pasivizaciji imovine poduzetništva. Za vrijeme trajanja angažmana kreditodavatelj ima isključivo pravo na pregled svih uplata i prihoda poduzetništva te obročno izdvajanje istih pa mu je poduzetnik je zbog toga podložan. Ova se metoda zove i 'strukturno financiranje', 'mezzanine financiranje' i vrlo je česta u financiranju MSP.
Uvjerili smo se još jednom u putešestvije poduzetnika, posebice onih koji tek započinju,ali zato institucije u Kanadi nude svu moguću pripremu poduzetniku.Tako mu se primjerice iz ureda države Alberta objašnjavaju najvažnije premise poduzetničke prakse, od prvih 'dječjih' koraka, nadalje.
Zanimljiva je informacija koja se odnosi na potrebu osiguranja poduzetništva čime se stječe odgovornija pozicija prema ulagačima i izvorima kapitala.
U jednom izvješću u Kanadi s olakšanjem se uočava kako su se i klasične financijske institucije poput banaka, tzv. trustova, osiguravajućih društava, štedno kreditnih zadruga (credit unions) i fondova preobrazili u novim uvjetima informatičke tehnologije i globalizacije usluga, te postaju pristupačnije poduzetničkim potrebama.


Post je objavljen 01.10.2005. u 08:56 sati.